Yksi yrittäjän ikuisista kompastuskivistä on perinteinen myynti(työ). Perinteisellä myyntityöllä tarkoitan sitä monen mielestä kaikkein pahinta, raakaa puhelinmyyntityötä.
Etenkin yksityisyrittäjän aika tuntuu olevan kortilla. Myynnistä on helppo ”ottaa aikaa” muihin, kiireellisimpiin työtehtäviin. Sitä paitsi, moni yrittäjistä on unohtanut, että myyntityö on osa yrittäjän arkea, osa jokapäiväistä työtä. Tai ainakin sen pitäisi olla. Yrittäjä ei saisi luottaa liiaksi vanhoihin asiakkaisiin eikä uusiin mahdollisiin tilauksiin. Tasainen myyntityö täytyisi olla jokaisen yrittäjän arkea.
Nykypäivänä näkyvyys ja sitä kautta myös myyntityö on siirtynyt pitkälti verkkoon. Näiden ohella täytyisi kuitenkin muistaa pitää yllä myös perinteistä myyntityötä. Työt myös liikkuvat nykyään verkostojen ja suhteiden kautta. Hyvästä palvelusta ja tuotteesta sana kiirii eteenpäin ja jonain kauniina päivänä tällainen onnenkantamoinen voi poikia uuden tilauksen. Tällöin on helppo unohtaa, mitä kaikkea uutta ja mielenkiintoista oma aktiivinen myyntityö eli uusasiakashankinta voisi tuoda tullessaan. Kenties pääsisit kehittämään aivan uudenlaista liiketoimintaa!
Kesäloma (siis mikä?) – ehtiikö joku yrittäjä todella pitää oikeaa kesälomaa? Mikäli kesäloma on mahdollista, myös myyntityö jää tauolle. Loman jälkeen sitä on entistä vaikeampi jatkaa saati aloittaa. Se ensimmäinen myyntipuhelu, miten helppoa onkaan siirtää sitä muiden (kiireellisempien) työasioiden vuoksi. Etenkin, jos myynnilliset toimenpiteet eivät ole mieluista puuhaa. Toisille meistä myynti on nimittäin luontaisempaa kuin toisille.
Mutta, mikä myynnissä ja myyntityössä on niin vaikeaa? Mikäli myyntityö ei ole sinun juttusi, alla muutama vinkki myyntityön käynnistämiseksi kesälomien jälkeen – ja muutenkin.
1. Varaa myynnille aikaa kalenteristasi.
Suunnittele ajankäyttösi siten, että pystyt tekemään myyntityötä muiden töidesi ohessa, tasaisin väliajoin. Tee edes se yksi puhelu.
2. Muista kohdentaa!
Mitä myyt, kenelle, miksi ja milloin? Mikäli sinulla on useita tuotteita ja kohderyhmiä, mieti nämä asiat jokaisen kohderyhmän kohdalla erikseen. Mikäli tuotteesi/palvelusi on sidonnainen vuodenaikoihin, suunnittele myyntikampanjat tällaiset asiat huomioiden.
3. Hyötynäkökulma.
Mitä hyötyä asiakas saa tuotteesi/palvelusi käyttämisestä? Ole mahdollisimman selkeä. Älä yliarvioi, älä aliarvioi. Mikäli mahdollista, anna asiakkaalle tilaisuus löytää ja keksiä itse saavuttamansa hyödyt.
4. Jatka, jatka, jatka!
Välillä myynti tuntuu olevan pelkkää pakkopullaa. Silloin on vain purtava hammasta ja jatkettava urheasti eteenpäin, esteistä huolimatta. Tee tarvittaessa kohderyhmätarkennus.
5. Jaksa!
Pelkkä jatkaminen ei kuitenkaan riitä. On myös jaksettava. Jaksettava uskoa omaan itseensä ja tuotteeseensa, jaksettava olla innostunut ja motivoitunut, jaksettava pyrkiä kehittymään, jaksettava yrittää. Huolehdi monipuolisesta hyvinvoinnistasi, jotta jaksat yrittäjyyden pyörteissä.
6. Ole avoin mahdollisuuksille.
Yrittäjän on varauduttava siihen, että myynti eli kauppa voi tulla tupsahtaa mistä tahansa. Jokainen puhelu, yllättävässäkin yhteydessä, voi olla mahdollinen tilaus. Jokainen kontakti, yllättävänkin nurkan takaa, voi olla mahdollinen asiakkuus.
Ja vielä, muista että yrittäjä myy koko ajan omaa tuotettaan ja palveluaan – myös mahdollisella kesälomalla.
Aurinkoisia kesälomapäiviä ja menestyksekästä myyntityötä!
2 Responses
Sanna
Hyvä teksti!
Tuulikki
Kiitos kommentoinnista, Sanna. Myyntityö on tosiaan yksi (iso) osa yrittäjän perustoimenkuvaa. Itse käynnistelen parhaillaan syksyn myyntikampanjaa. Toivottavasti se osoittautuu menestyksekkääksi 🙂